”Om vi får möjlighet att vara den avgörande faktorn i unga människors liv är det något som värmer oerhört mycket. Den nyttan vill vi verkligen känna att vi gör.” Det säger Jenny Flennemo, verksamhetschef på Manpower Matchning, inför Manpowers samarbete med REDO.

”Vi vill göra skillnad för kandidater som hamnar i kläm så som de här kandidaterna gör”, fortsätter Jenny Flennemo. ”Vi har rustat vår organisation för att få ett så snabbt och smidigt flöde som möjligt, för att på så sätt kunna hjälpa så många som möjligt.”

Vi har rustat vår organisation för att få ett så snabbt och smidigt flöde som möjligt, för att på så sätt kunna hjälpa så många som möjligt.

Samarbetet innebär att arbetssökande som omfattas av den nya gymnasielagen (NGL) kan få hjälp med att hitta ett jobb via Manpower. Hjälpen kan man få om man genom Arbetsförmedlingen har fått Stöd och matchning, STOM (vilket kommer att byta namn till KROM, Rusta och matcha) och valt Manpower som sin leverantör. Har man inte fått stöd och matchning kan man självklart registrera sig på Manpower ändå. 

Upptakten till samarbetet var ett annat samarbete, ett mellan en stort företag och Manpower, där REDO medverkade. Manpower fick upp ögonen för gruppen kandidater som har uppehållstillstånd via nya gymnasielagen och insåg att de skulle kunna gå in och göra skillnad för dem.

”Eftersom vi arbetar med alla branscher så har vi stora möjligheter att matcha kandidater och företag”, säger Jenny. ”De yrkesområden vi främst tänker oss i starten är de som inte kräver högre utbildning. Det kan exempelvis vara lager, logistik, industri med montering eller kundtjänst. Vi har en stark uppgång på plock- och packtjänster inom e-handelsföretag.  Det som krävs av kandidaterna är att de är motiverade, positiva, snabba och noggranna i sitt jobb.”

Att kunna erbjuda kunderna, det vill säga de företag som anlitar Manpower, att kunna ta ett socialt ansvar och bidra till en hållbar arbetsmarknad är en enorm fördel. Att kunna erbjuda det genom motiverade ungdomar är fördel på fördel. 

”Dessutom är det kandidatbrist på många ställen i landet vad gäller de yrkesområden jag nämnde tidigare. Ännu en fördel alltså”, avslutar Jenny Flennemo.

”Manpower Matchning är en riktigt bra samarbetspartner för kampanjen REDO. De har lång erfarenhet av att matcha rätt personal mot rätt arbetsgivare.”, säger Tomas Tysén på Arbetskraftsförmedlingen. ”Med den stundande studenten, då många motiverade ungdomar gör sig REDO, så behövs fler kontaktar ut mot arbetsmarknaden.”

Jenny Flennemo på Manpower Matchning

Jenny Flennemo
Manpower Matchning

Tomas Tysén

Tomas Tysén
Arbetskraftsförmedlingen

Manpower Matchning brinner för att få individer och arbetsgivare att hitta varandra, att bryta utanförskap och verka för en framgångsrik integration. Vi erbjuder arbetssökande chansen att få våran hjälp till att hitta nytt jobb eller studier via Stöd och Matchning.

Hör av dig till oss så berättar vi mer om samarbetet med Kampanjen REDO: info@arbetskraftsförmedlingen.se.

Läs här hur det kommer igång med Manpower Matchning!