Stor andel ung arbetskraft inom svenska franchiseföretag, fler unga är REDO

Arbetskraftsförmedlingen och kampanjen REDO inleder ett samarbete med Svenska Franchise Föreningen*. Samarbetet innebär att Arbetskraftsförmedlingen ges möjlighet att nå ut till alla de hundratals arbetsgivare som idag är knutna till Svenska Franchise Föreningen, samtidigt som dessa arbetsgivare får en direktkontakt till tusentals motiverade unga vuxna som har eller är påväg att avsluta sina studier. Många är de som är anställda hos något av Sveriges alla franchisebolag och andelen ung arbetskraft är hög i jämförelse med andra näringar i Sverige.

Medlemmarna i föreningen täcker över flera branscher, precis som ungdomarna i kampanjen REDO. Många välkända företag representeras, som t.ex McDonalds, Mockfjärds fönster, PostNord, 7-eleven och Svensk Direktreklam. De finns representerade över stora delar av Sveriges yta, precis som de motiverade ungdomarna i kampanjen REDO.

“Vi ser mycket fram emot det här samarbetet och att kunna nå ut brett och snabbt till ett stort antal arbetsgivare”, säger Tomas Tysén, styrelsemedlem och volontär på Arbetskraftsförmedlingen.
“Det här kan göra skillnad på riktigt för många av de ungdomar som är i behov av en anställning för att kunna fortsätta sina liv i Sverige.”

“Att driva eget som alla dessa franchisetagare gör kräver ett speciellt mindset, bestående av mycket driv och en stor portion mod.”, säger Helena Hjertonsson, Medlems- och kommunikationsansvarig på Svenska Franchise Föreningen.
”Franchisetagarna behöver alltid motiverad arbetskraft och REDO’s målgrupp behöver en anställning efter sina studier. För oss låter det som en win-win-situation. Att dessutom veta om att en ung människa får möjlighet att stanna i Sverige efter mer än 5 år i landet och bidra till samhället känns gott på många sätt.”

Att dessutom veta om att en ung människa får möjlighet att stanna i Sverige efter mer än 5 år i landet och bidra till samhället känns gott på många sätt.

Helena Hjertonsson, Medlems- & Kommunikationsansvarig, Svenska Franchise Föreningen

Tomas Tysén

Tomas Tysén, volontär & styrelsemedlem AKF

*Svenska Franchise Föreningen är en intresseorganisation som i över 40 år verkat för att franchise som företagsform ska utvecklas och bedrivas klanderfritt. Svenska Franchise Föreningen är en medlemsorganisationen för företagare som arbetar med franchise, både som franchisegivare och som franchisetagare.

Kampanjen REDO är den ideella föreningen Arbetskraftsförmedlingens kampanj som har fokus på att alla de ungdomar som har uppehållstillstånd via nya gymnasielagen ska få jobb.

Vill du veta mer om samarbetet, kontakta Helena Hjertonsson ([email protected]) eller Tomas Tysén ([email protected]).